برگزاری وبینار علمی از نتایج تحقیقاتی سال 1402 دانشکده انجنیری

دانشکده  انجنیری وبیناری را جهت شریک‌سازی نتایج تحقیقات سال 1402 اساتید خود با جامعه را برگزار نمود. این وبینار روز سه شنبه مورخ 5/10/1402 از ساعت 2 تا 3:30 بعد از ظهر برگزار گردید و در آن نتایج تحقیقات دو تن از استادان و دو تن از فارغ التحصیلان دانشکده انجنیری  ارائه شد.

در ابتدا دکتر هادی فصیحی رئیس دانشکده انجنیری در مورد دستاوردهای تحقیقاتی دانشکده انجنیری دانشگاه کاتب توضیح داد و بیان نمود دو سال اخیر به تعداد 8 عنوان مقاله داخلی توسط اساتید دانشکده انجنیری به نشر رسیده است و امیدواریم در سال‌های پیشرو بتوانیم در بخش تحقیقات دستاورد­های بیشتری را شاهد باشیم.

در ادامه دکتر هادی فصیحی مقاله خویش با عنوان « استفاده از ترکیب خاک و لاستیک جهت ايزولاسيون لرزه­اي ژئوتكنيكي­ سازه­ها»را ارائه نمود و اظهار داشت که نتایج این تحقیق نشان می­دهد که می­توان از ترکیب خاک و لاستیک به عنوان یک ایزولاسیون لرزه­ای سازه­ها به خصوص در کشورهای در حال توسعه استفاده نمود.

سپس استاد محمد رفیع توفیق مقاله خود با عنوان « مقایسه بین دو روش رانکین و کولمب در محاسبه نیروهای وارده به دیوار استنادی » را ارائه نمود. در این تحقیق روشی تقریبی برای تحلیل فشار جانبی روی دیوارهای استنادی در شرایط فعال و مقاوم ارائه شد که با استفاده از این روش می توان فشار وارده بر دیوار را برای مقادیر مختلف تغییر مکان دیوار تعیین کرد. نتایج تحقیق ایشان نشان داد که در زاویه دیوار با سطح افقی (الفاهای) صفر درجه و 5 درجه نیروی فعال ایجاد شده در پشت دیوار در روش رانکین کمی بیشتر از روش کولمب می­باشد اما با افزایش مقدار الفا این دو نیرو بایکدیگر برابر می­شوند.

سپس انجنیر قیس محمد سمسور در مورد مقاله خود با عنوان « تأثیر استفاده از مواد سبک نوین و سنگین در اقتصاد، زمان و ابعاد عناصر ساختمانی» توضیحاتی را ارائه نمود.نتایج تحقیقات ایشان نشان می­دهد که  استفاده از خشت 277 فیصد هزینه­ی ساختمان را نسبت به ساختمان با هبلکس افزایش می­دهد.

در پایان نیز، انجنیر محمدواسیع فیضی مقاله خود را با عنوان « مقایسه سیخ فایبرگلاس و فولادی از لحاظ اقتصاد، مقاومت، ابعاد » ارائه کرد. نتایج تحقیقات ایشان نشان داده است که استفاده از فایبرگلاس مقدار کانکریت و وزن سیخ­های استفاده شده را به شدت کاهش می­دهد و این کاهش در برای ساختمان با طبقات متوسط، بیشتر است. این کاهش در وزن، منجر به کاهش نیروی زلزله، کاهش زمان ساخت و کاهش هزینه­های ساخت می­شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 0 votes
Article Rating

Sharing



چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

2024-03-29